Zašto se kod akšam-namaza klanjaju farzi prije sunneta?

Visits: 2529 Today: 2

PITANJE:Zašto se kod akšam namaza klanjaju farzi prije sunneta?

ODGOVOR:Muhammed, a.s., odredio je vaktove pojedinih namaza, raspored farzova i sunneta i način klanjanja: ”Klanjajte onako kako vidite da ja klanjam.” Što se tiče akšama, u više hadisa je preporučio da se klanja odmah, čim vakat nastane. Preporučio je da se akšamski sunneti klanjaju kod kuće kad se farzi obave džematile u džamiji. Muhammed, a.s., sam je to radio: poslije farza u džamiji, klanjao bi sunnete kod kuće.Kod pitanja određivanja vaktova za pojedine namaze, i to početka i svršetka vakta, navodi se u hadisu da je Džibril klanjao sa Muhammedom, a.s., sve vaktove dva uzastopna dana.Navodi se u jednoj verziji da je akšam klanjao oba dana u isto vrijeme, na početku vakta. Zbog toga Šafija smatra da akšamski vakat obuhvaća samo toliko vremena koliko je potrebno da se klanjaju tri /propisana/ rekata /farza/. Otuda je i po našem mezhebu preporučeno da se akšam klanja odmah u prvom vaktu, i to prvo farzi.

Pročitajte još: Zašto se umrlima ne uči više talkin?

PITANJE:Nedavno je ovdje umro najstariji čovjek Mujo Zec u 94. godini života. Pokopan je bez talkina. Ljudi su bili nezadovoljni. Talkin se učio uvijek.

ODGOVOR:Talkin se propisuje živom čovjeku. Talkin je, ustvari, podsjećanje na osnovne dužnosti svakog muslimana. Kakvog smisla ima o tome govoriti mrtvom čovjeku? Ništa mu to neće pomoći u kaburu. On će tamo biti pitan za ono što je radio dok je bio živ. Ako je, dok je bio živ, ispravno vjerovao Boga poštovao Božijeg Poslanika, držao se Njegova puta i propisa islama, sigurno će dobro proći na ispitu, a ako nije, ništa mu neće pomoći imamov talkin na grobu.Interesantno je i vrlo karakteristično što umrlom čovjeku posvećujemo vjerske brige više nego živom. Insistiramo po svaku cijenu da mu se uči talkin i Kur’an kad umre, a ne vodimo računa o tome dok je bio živ. Ne bunimo se što mu se talkin nije učio dok je bio živ, iako se talkin uči samo tada , a bunimo se što mu se nije proučio na grobu.Nije tačno da se talkin mrtvima učio uvijek. Mnogo toga u vezi sa dženazom nije bilo ranije. U izvornim fikhskim djelima nećete naći puno toga što se sada prakticira. Bitan je dženaza-namaz. Sve drugo je dodatak koji nije nužan.

Na pitanja odgovorio: Husein ef. Đozo Iz knjige: IZABRANA DJELA , FETVE II, knjiga peta, Izdavači: El-Kalem i Fakultet islamskih nauka, Sarajevo, 2006., akos.ba