Mahmut ef. Karalić: Plaćaju ljude da prave javašluk po Bosni

Visits: 710 Today: 3

Karadžić i Mladić nisu se morali kriti po Srbiji. Mogli su živjeti normalno u Sarajevu, a kad izlaze u čaršiju, mogli su samo stavljati burku. Pokrivanje lica nije po islamu, kaže ratni emir 7. muslimanske brigade.

Slažete li se sa konstatacijom da je u našoj zemlji puno samoproglašenih autoriteta i šejhova koji se bave hadisom?

– U Bosnu su tokom rata dolazili ljudi sa svih strana. Bilo je tu ljudi iz raznoraznih obavještajnih službi koje su zainteresovane za ovo područje, koje su gledale svoje interese. Niko od nas ne zna šta se sve slilo u Bosnu u tom periodu. Došli su i neki Arapi pod izgovorom da pomažu Bosni, da se bore. Odgovorno tvrdim da se mogu ljudi na prste deset ruku izbrojati koji su stvarno došli da se bore oružjem. Ostali su dolazili iz raznih interesa, od toga da se ožene bez mehra u Bosni i Hercegovini, neki da dobiju državljanstvo…

Burka nije islamski propis

Bosna je i u ratu i poslije njega, a tako je i sada, nesređena država. Ljudi to koriste i dan-danas jer nigdje u svijetu u sređenoj državi ne može, a posebno ne u arapskim zemljama, da neko dođe da propagira nešto, da govori, a da ne traži odobrenje ni od koga. U islamskom svijetu ne može niko govoriti bez dozvole. Ma nek’ govori pet minuta bez dozvole, biće uhapšen. Posebno je tako u zemljama koje šalju sada te ljude nama, u zemljama Golfa, gdje su rigorozni režimi. Kao student znam kada je u Poslanikovoj džamiji jedan Palestinac vidio da trgovci oko harema prodaju erotske slike, on je ustao i rekao: “Ljudi, bojite se Boga, nemojte dozvoljavati da se to prodaje pored Poslanikove džamije. To je haram”. Petnaest dana su tragali za njim da ga uhapse. A sad oni šalju nama daije (pozivaoce u Allahovu vjeru; op. a), plaćaju ih i javašluk nam prave po Bosni. Niti koga pitaju, nit traže, niti mi znamo ko su ti ljudi, ni ko od njih ima diplomu, ako ima, čega i ko mu je dao, po čijem nalogu rade… Ono što je još gore da se ovdje pravi razdor među muslimanima koji su 500 godina na ovom području i među kojima nikad nije bilo neslaganja, gdje je djelovala jedna zajednica. Sad se prave novi džemati. Problem je to što oni ne samo da pozivaju, da šire svoju ideologiju već pokušavaju novčano da kupuju i silom nameću nešto.

Islamska zajednica u BiH je problem paradžemata godinama gurala pod tepih?

– Bivši reis (Mustafa ef. Cerić; op. a) je šutio. I ne samo šutio. Mislim da su to oni radili uz njegovo usmeno dopuštenje, što je nedopustivo. Novi reisu-l-ulema (Husein ef. Kavazović; op. a) pokušao je nešto da promijeni. U Bosni, a tako i u čitavom svijetu, ne bi Islamska zajednica trebala dozvoliti ikome da govori dok ne dobije njihovo odobrenje. Prijavi se da se vidi ko si, da se vidi imaš li diplomu, jesi li kvalifikovan, na što pozivaš, kako pozivaš, i kad dobiješ odobrenje, da onda možeš raditi. Ili pak ako ti zabrane, onda nema više šanse da govoriš, da se obraćaš. Pogotovo u pogledu vjere.

Nema udruženja, jedina je Islamska zajednica meritorna da tumači i odgovorna je za vjeru na ovom području. U islamskim zemljama su to ministri vakufa. Imaju ministarstva vakufa i ministarstva vjera. Bez njihovog odobrenja ne može se niko obraćati. Ovdje je IZ dopustio da priča kako ko hoće, da organizira predavanja gdje hoće, da govori o vjeri, a ne zna ni ko je ni šta je taj koji govori. Ovaj problem je toliko veliki da je sad to teško i uzeti pod kontrolu. Jer, masa je ljudi koji rade u Islamskoj zajednici, koji jedu hljeb od IZ-a, a koji podržavaju ovu stranu, posebno selef. Djeluju, istina, tajno i pomažu ove. Znam da IZ ne može sam, zato mora pomoći država. IZ mora zauzeti čvrst, nekompromisan stav po ovom pitanju, jednak za sve. Od mene, pa nadalje, da ne može govoriti niko bez odobrenja, da taj koji propagira islam, tumači islam, mora biti stručan i sposoban, kvalifikovan te da radi pod nadzorom IZ-a. Sada je javašluk.

Pošto nemam dodira sa vrhom IZ-a, prije nekoliko godina sam u Medžlisu IZ-a Zenica rekao čovjeku da upozore reisa Kavazovića, ako se ovako nastavi, da će ga ove strukture koje se ubacuju u IZ, kada vide da imaju prevlast, pokušati smijeniti. Te strukture djeluju tajno, u IZ-u imaju visoke položaje i čekaju samo kada će biti u većini da postave pitanje povjerenja reisu-l-ulemi. Meni lično ne smeta ni različito tumačenje, ni različit prikaz, meni smeta taj konflikt koji stvaraju među muslimanima.

Neki su tvrdili da se plaća ženama u Bosni koje nose burku. Vjerujete li u to?

– Ne znam sto posto da li je tačno, ali sam i sam to isto čuo. Dakle, nije isključivo da neko daje pare za nošenje burki. Burka, odnosno pokrivanje lica nije islamski propis. Nema to u islamu. Evo, Dawud bilježi hadis u kojem stoji da je Poslanik, s.a.v.s, rekao Esmi, sestri svoje žene, da kada žena postane punoljetna, da nije dopušteno išta da joj se vidi od tijela, osim lica, ruku do šaka i nogu do članaka. Time je Poslanik odredio granicu islamskog pokrivanja. U islamu nema pokrivanja lica. Niti u islamskim zemljama, osim zemalja Golfa. U Egiptu koji ima 80 miliona stanovnika teško ćete naći ženu koja nosi burku. Zna se u kakvom je položaju žena u zemljama Golfa. Evo, odnedavno, mogu polagati vozački ispit žene u Saudijskoj Arabiji. Oni su njih zatvorili, nabili im burke na glavu i rade šta hoće. To nije islam. Ja sam lično protiv toga.

Najveći muhadis svijeta u posljednja dva stoljeća Muhammad Nasiruddin al-Albani koji je bio po uvjerenju selefija, na što se ovi i pozivaju da su selefi, napisao je knjigu “Pokrivanje žene muslimanke” u kojoj je dokazao ovo što vam govorim. Pobio je sve njihove teze i dokazao da pokrivanje lica ne spada u islamsko pokrivanje. Nisu se Karadžić i Mladić morali sakrivati po Srbiji i po Republici Srpskoj. Mogli su komotno doći u Sarajevo, raditi u kući, živjeti normalno i kad hoće u čaršiju, samo staviti burku. Mogli su tako čak i ući u džamiju i klanjati među ženama. Znači, pod tu burku može se ubaciti ko god hoće, može i tamo neki bombaš… Iz tog razloga islam i nije propisao pokrivanje lica. Mora se znati identitet osobe.

Zadnjih godina dešava se da neki ubijaju druge u ime vjere. Kako Vi gledate na to?

– Napisao sam jedan članak prije nekoliko godina o ratu u Siriji. Tad sam rekao da muslimanu nije dozvoljeno da ide u borbu protiv muslimana i da nema tu džihada da se bori protiv drugog muslimana. Tad sam spomenuo dr. Yusufa al-Qaradawija koji je dolazio ovdje i učestvovao u pozivanju naše omladine da ide u borbu u Siriju. Rekao sam: šta hoće taj senilni starac po Bosni. Do tada sam tog učenjaka uvažavao. Radi se o jednom od najvećih islamskih učenjaka. Ali je čovjek posenilio, ima 91 godinu i ne zna šta govori. Rekao je poslije ubistva sunijskog učenjaka i njegovih studenata na nastavi od strane isilovaca, neka su ga ubili, da treba pobiti svakoga ko je na Asadovoj strani, svejedno, bio civil ili vojno lice. Ako je Poslanik, s.a.v.s, strogo zabranio u vrijeme rata ubijanje civila, žena, djece, zarobljenika, uništavanje bogomolja, uništavanje usjeva, ko si pa ti da fetvom pozivaš na ubijanje civila, ubijanje uleme? Reagovao sam na to. Iz pristojnosti sam rekao da se radi o senilnom starcu. Tada su neki pisali peticiju reisu-l-ulemi tražeći od njega da uzme u zaštitu Qaradavija od mene.

Sad kad je zvanična Arabija, sva njena ulema i njena država, nazvala Qaradawija teroristom, šute svi ti naši koji su tada reagovali i tražili da ga zaštite od mene. Više ga ne brane. Svi su se uvukli u mišije rupe. Zašto? Zato što od tih imaju koristi. A od mene nemaju. I ulema saudijska i Qaradawi su pronijeli priču da u Siriji vladaju šije, a da su oni nevjernici koje treba ubijati. To je njihova teza. To je, naravno, suprotno islamu i Kur’anu. A godinu ili dvije prije rata isti taj Qaradawi je posjetio Asada i hvalio ga na sva usta, zahvaljivao vladi Sirije i predsjedniku Asadu.

Zbirke hadisa

Ni sa kim na dunjaluku, ma koliku ahmediju nosio i imao ma kakve diplome, ne slažem se ako poziva na bratoubilačke ratove i na ubistvo nevinih ljudi, ma koje vjere i nacije bili. U jednom hadisu Poslanik, s.a.v.s, kaže: “Bespravno ubojstvo jednog čovjeka kod Allaha je veći grijeh od propasti cijelog ovog svijeta” (El-Bejheki). A Kur’an kaže: “Zbog toga smo Mi propisali sinovima Israilovim: ako neko ubije nekoga koji nije ubio nikoga, ili onoga koji na Zemlji nered ne čini – kao da je sve ljude poubijao; a ako neko bude uzrok da se nečiji život sačuva – kao da je svim ljudima život sačuvao” (El-Ma’ide 32). A kakva će kazna tek biti za onoga ko izvrši samoubilački napad i pobije nevine ljude?

Radna soba u porodičnoj kući u Zenici je Vaš kutak?

– Jeste. Ovo je kutak u kojem su nastali prevod najznačajnijih hadiskih zbirki i druga djela. U ovoj sobi. Svaki dan otkako sam otišao u penziju, ujutro u 7 sati silazim ovdje, radim do ručka. Jedem, malo se odmorim i opet poslijepodne siđem da radim. U penziju sam otišao 2000. i od tada tako radim. A na zbirkama hadisa radim od 1997. godine. Dok sam bio u Emiratima, kupio sam računar i počeo da prevodim prvu zbirku hadisa.

Prvi ste čovjek iz Evrope koji je završio Fakultet hadisa u Medini?

– Primljen sam s prvom generacijom na Fakultet hadisa u Medini koji je prvi fakultet hadisa u svijetu, a vjerovatno i jedini još uvijek, i diplomirao s prvom generacijom 1980. godine. Poslije toga sam se vratio u Islamsku zajednicu, radio kao glavni imam u Sarajevu pet godina, 1985. prešao sam za profesora u Gazi Husrev-begovu medresu i ostao tamo do rata. Rat me zatekao u Zenici, bio sam ratni emir 7. muslimanske brigade, a poslije rata vojni ataše u zemljama Golfa, ali zbog porodice koja se tamo nije mogla snaći, odlučio sam se vratiti. Radio sam još dvije godine u Upravi za odbranu u Zenici i tu sam penzionisan.

Intervju za Oslobođenje, novinar Mirza Dajic, subota 4. novembar 2017.