Kako ćeš znati da li si ohol?

Piše: Ahmed el-Šukajri

Najveći problem sa bolešću srca koja se zove oholost (kibr) je u tome što je ta bolest skrivena i što je samo rijetki osjećaju. I kada biste upitali bilo kojeg čovjeka: ”Jesi li ti ohol?”, ubijeđen sam da bi ogromna većina ljudi, bez imalo zadrške i kolebanja, odgovorila: ”Ne, nisam ja ohol.”No, jesu li ove procjene tačne i šta je to zapravo oholost i koji su njezini znaci?U nastavku ćemo, u vidu pitanja, spomenuti neka svojstva oholih ljudi, pa ako tvoj odgovor na postavljena pitanja bude potvrdan, znaj da u tebi postoji skrivena oholost koju moraš što prije liječiti.

– Kada si izložen kritici od strane neke osobe, da li se naljutiš ili osjećaš nelagodu, ili se pak odmah pokušavaš (od)braniti svim mogućim sredstvima?

– Da li upadaš u riječ i prekidaš govornike ukoliko ti se ne sviđa nečiji govor ili neki njegov dio?

– Da li osjećaš uznemirenost i određenu vrstu straha kada se nađeš pred osobom koja je na većem položaju od tebe u firmi u kojoj radite i koja je, općenito, uglednija u društvu od tebe?

– Da li osjećaš strah da izneseš svoje mišljenje pred ljudima, bojeći se da se neće složiti s tobom?

– Da li više govoriš (pričaš) nego što slušaš (dok drugi govore)?

– Da li je tvoje ophođenje prema tvome direktoru (šefu) dijametralno suprotno tvom ophođenju prema onima koji su niže rangirani na poslu i da li se prema ljudima ophodiš na osnovu njihovih pozicija, a ne na osnovu principa ravnopravnosti među ljudima?

– Da li, u toku rasprave sa drugima, stvari prihvataš i doživljavaš suviše lično?

– Da li se ljutiš ili osjećaš napetost ako te ljudi ne podrže i ako se ne slože sa tvojim mišljenjem?

– Da li se uvijek nadaš da čuješ pohvale od ljudi i da li se trudiš da te ljudi hvale?

– Da li sebe stalno upoređuješ sa drugima i osjećaš zadovoljstvo i radost ako se ta usporedba odnosi na nekoga ko je na nižem nivou od tebe, a osjećaš nelagodu ako se ta usporedba odnosi na nekoga ko je u bilo kojem pogledu bolji od tebe?

Ako će vam biti lakše, reći ću vam da sam ja prvi koji je pao na ovom ispitu. Nakon tog ispita otkrio sam da je pitanje oholosti vrlo delikatno pitanje. Istinu je rekao Allahov Poslanik, s.a.v.s., kada je kazao: ”U Džennet neće ući onaj u čijem srcu bude i trun oholosti.”

A sada dolazi vrlo važno pitanje: Kako biti ponizan?Vrlo jednostavno, potrebno je samo da obrneš gornje rečenice i pred tobom će se otvoriti jasan put do poniznosti.Stoga, ne prekidaj ljude u govoru već slušaj dok govore, jer tvoj govor nije ništa vrjedniji od njihovog.Slušaj više nego što govoriš i neka je tvoj unutrašnji osjećaj uvijek isti, bez obzira sa kojom kategorijom ljudi razgovarao.Radi i djeluj isključivo u ime Allaha, a ne da bi čuo pohvalu od ljudi, jer pohvala od ljudi hrani samo oholost u tvojoj nutrini i ništa više.I neka ti uzor u tome bude Allahov Poslanik, s.a.v.s., koji je bio najponizniji Allahov rob, kako prema prijateljima, ženama, djeci, tako i prema neprijateljima. On je osvajao ljudska srca svojom skromnošću i poniznošću.Objašnjavajući značenje poniznosti Hasan Basri je rekao: ”To znači da kada izađeš iz kuće, nećeš sresti ni jednog čovjeka a da nećeš pomisliti da je on bolji od tebe.”A imam Gazali je rekao: ”Ako sretneš nekoga ko je stariji od tebe, reci samome sebi: ‘Ovaj me je pretekao u islamu i on je učinio više dobra od mene.”’Ako je riječ o mlađoj osobi, reci samom sebi: ”Ovaj je počinio manje grijeha od mene.”Ako je učeniji od tebe, reci: ”Ovaj je bolji od mene zbog svoga znanja”, a ako je veća neznalica od tebe, onda reci: ”Ovaj je bolji od mene”, jer neznanje je bolje od znanja koje djelo ne prati i znanje će biti dokaz na Sudnjem danu protiv onoga ko je imao znanje, a nije radio po njemu.Ako vidiš čovjeka u grijehu, reci samom sebi: ”Možda će Allah učiniti da on okonča svoj život u dobru a ja u grijehu.”Ali el-Tantavi je govorio: ”Naučili smo u školi dok smo bili mali da prazan klas žita podiže glavu u polju, a da je klas koji je pun zrna pšenice, ponizan i oborene glave. Nema skromnosti i poniznosti osim kod velikih ličnosti, a nema oholosti osim kod prezrenih (praznoglavih).”

Preveo i prilagodio: Abdusamed Nasuf Bušatlić, saff.ba