11 odgojnih i životnih lekcija iz sure Ta-Ha

Kur’an je Govor Uzvišenog Allaha. Objavljen je kao vodič i uputa svim ljudima u svim generacijama i vremenima do Sudnjeg dana. Nijedna knjiga nije mu slična. Učiti Kur’an znači slušati Riječi Božije, i hoditi ka Allahovom zadovoljstvu i rahmetu.Kur’an je susret između slabog insana i Snažnog Gospodara: „Elif Lām Mīm. Allah je – nema boga osim Njega – Živi i Vječni! On tebi objavljuje Knjigu, pravu istinu, koja prethodne potvrđuje, a Tevrat i Indžil objavio je još prije, kao putokaz ljudima, a objavio je i ostale koje rastavljaju istinu od neistine. One koji u Allahove riječi ne vjeruju čeka teška patnja; – a Allah je silan i strog.“ Kur’an, Ali Imran, 1-4.Svi oni koji su Kur’an čuli s usana Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, doživjeli su ga kao živu stvarnost. Nisu imali u srcima niti trun sumnje da im se Uzvišeni Allah obraća preko Svog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem. Stoga je Allahov Govor tako duboko osvojio njihova srca i umove. Njihove su oči preplavile suze i njihova tijela prekrili žmarci. Svaku su Riječ Objave smatrali bitnom i rješenjem za probleme i teškoće, pa su požurili da Kur’an primijene u životu.Kur’an je generacije selefa odgojio i nabolje promijenio, i kao pojedince, i kao zajednicu. A Arapi su od običnih trgovaca i čuvara deva i ovaca postali predvodnici čovječanstva.Danas mi u našim rukama držimo isti Kur’an. Među ljudima kruže milioni primjeraka Mushafa. Kur’an se neprestano uči, i danju i noću, u domovima, u džamijama, s minbera. Desetine i stotine tomova knjiga pojašnjavaju nam njegova značenja. Riječi se i predavanja neprekidno slivaju pokušavajući da objasne njegova učenja i propise. Ali i pored toga oči muslimana ostaju suhe, srca ostaju tvrda, umovi netaknuti, i životi nepomijenjeni. Poniženje i nazadnost kao da su prekrili islamski ummet. A pitamo li se zašto?Jedan od uzroka naših problema je svakako loš odnos spram Kur’ana, a Allah najbolje zna. Mnogi muslimani više ne doživljavaju Kur’an vodičem za život. Da, doživljavaju ga kao svetinju, ali i smatraju da on samo govori o prošlim događajima, o ljudima i događajima koji su nekad bili, a danas je neko novo vrijeme, i druge okolnosti.Ljudi miješaju dvije stvari: uvjete u kojima ljudi žive i ljudsku prirodu. Uvjeti života danas i prije samo 20 godina nisu isti, slažemo se. Ali je LJUDSKA PRIRODA OSTALA NETAKNUTA. ČOVJEK JE, U SUŠTINI, ISTI I PRIJE 1400 GODINA, A I DANAS, A I NAKON NAS. Ljudska duša i srce, ljudsko tijelo, ljudske potrebe, ljudske želje, ljudski strahovi – sve je to ostalo netaknuto. A tzv. „moderno društvo“ je najbolji pokazatelj toga.Naime, savremeno doba je obilježeno velikim razvojem tehnologije u svim oblastima ljudskog života. S materijalne strane, ljudska civilizacija nikad nije bila na višem stepenu. Ali s druge strane, toliki napredak u jednom pravcu, istovremeno je ljude učinio duhovnim invalidima; udaljavanjem od vjerskih načela, došlo je do širenja sujevjerja svih vrsta, strahova, samoubistava, bolesti ovisnosti, AIDS-a. Zar nas sve ove pojave ne upućuju na to da su ljudi u DUHOVNOM POGLEDU NAZADOVALI? Da su nesretni? Pa ko to pije alkohol jer je sretan i ispunjen? Ko se drogira jer mu je u životu sve lijepo? Svim ovim stvarima ljudi nastoje da popune prazninu koja vlada u njima.Stoga zapitajmo se da li Kur’an može za nas biti izvor snage kao što je bio i za naše pretke i časne ashabe kroz ponosnu istoriju islama? Ovo je najvažnije pitanje za muslimane današnjice na koje moramo naći odgovor kako bi naša okolina doživjela procvat i preporod.

_________________________________

U ovom članku ćemo se dotaći pedagoških i općih životnih lekcija iz sure Ta-Ha. Svakako, lekcije i pouke iz Kur’ana su neiscrpne. Što god više razmišljamo o njemu i poklonimo mu našu nepomućenu pažnju, u tolikoj će se mjeri i naša srca vezati za Svevišnjeg, i naši životi procvjetati beharom vjere.Ajeti o kojima ćemo govoriti su slijedeći:

„A da li je do tebe doprla vijest o Musau, kada je vatru ugledao pa čeljadi svojoj rekao: “Ostanite vi tu, ja sam vatru vidio, možda ću vam nekakvu glavnju donijeti ili ću pored vatre naći nekoga ko će mi put pokazati.” Ta-Ha, 9-10.
Zastanimo kratko i razmislimo o važnim lekcijama iz samo ova dva ajeta. U članku ćemo nabrojati 11 pouka, što naravno ne ograničava i njihove mnogobrojne druge koristi, kao što kaže Uzvišeni: „U ovom Kur’anu Mi na razne načine objašnjavamo ljudima svakovrsne primjere, ali je čovjek, više nego iko, spreman raspravljati.“ Kur’an, El-Kehf, 54.Životne lekcije:

1.Sigurnost porodice je na prvom mjestu
Razmislimo o situaciji u kojoj su se našli Musa, alejhi-s-selam, i njegova porodica. Mrak ih okružuje s svih strana. Putuju kroz nenaseljen kraj i u daljini Musa primijeti odsjaj vatre.Sjetimo se da tadašnji uvjeti putovanja i života nisu kao danas. Oni nisu imali sigurne puteve, rasvjetu niti uređaje za komunikaciju. Mnogobrojne opasnosti su prijetile i jedna pogrešna odluka može značiti i propast čitave porodice.Stoga je Musa, alejhi-s-selam, dao primjer pravog supruga i pastira kojem je na prvom mjestu zaštita svog stada. On svojoj čeljadi kaže da ga sačekaju, a on se upušta u moguću opasnost i odlazi da ispita izvor svjetlosti.

2.Osobine muža muslimana
Ova dva ajeta pružaju pružaju smjernice kako se trebati ponašati muž musliman. Samo neke od osobina koje je Musa, alejhi-s-selam, pokazao kao muž su:– Briga oko porodice. To uključuje njihovu fizičku zaštitu i pažnju spram njihovih potreba.– Hrabrost i suočavanje s opasnostima.– Sposobnost brze procjene situacije i donošenje odluka.– Optimizam i oslanjanje na pomoć Uzvišenog.– Nikad ne ugrožavajte sigurnost svoje porodice i čuvajte ih od opasnosti.

3.Pri procjeni situacije uvažiti faktore štete i koristi
Musa, alejhi-s-selam, je bio svjestan da je nesigurno ostaviti porodicu u mraku i bez zaštite. Ali s druge strane, to je bila manja opasnost od toga da svi zajedno krenu prema svijetlu vatre, ne znajući kakve ih tamo opasnosti čekaju.Vodeći brigu oko porodice, potrebno je uvažiti potencijalnu štetu i korist od naših djela. Planiranje i svakodnevno vođenje računa o učinjenom i obavezama se nameću kao sastavni dio jakih porodica.

4.Opasnost za pojedinca je bolja od ugrožavanja cijele zajednice
Musa, alejhi-s-selam, je odlučio da je opasnost kojoj bi on kao pojedinac mogao biti izložen vrijedna ukoliko pronađe izvor toplote i upute za svoju porodicu. Kad insan naiđe na životne probleme, kao životna vještina se nameće se sposobnost donošenja odluka. Tom prilikom je potrebno uvažiti i sačuvati postojeće resurse i potrebe zajednice staviti iznad svojih ličnih.

5.Jedna osoba (emir) donosi konačnu odluku
Po pitanju donošenja odluka, kako na porodičnom planu, tako i u svim drugim dijelovima života, bitno je da konačnu odluku donosi jedna osoba koja ispunjava uvjete kvalitetnog vođe. Tako se uvodi harmonija u život i rad.U suprotnom, šta se desi ukoliko se u porodici i na poslu ne zna ko je lider, niti ko je taj ko nosi najveću odgovornost? Nastaje anarhija i nered, i ruše se temelji samog društva.

6.Vođa se konsultuje s podanicima i pojašnjava razloge svoje odluke
Musa, alejhi-s-selam, je pojasnio razloge svoje odluke da ostavi svoju porodicu i ode da ispita izvor svjetla. U porodici problemi mogu iskrsnuti ukoliko predvodnik donese odluku bez objašnjenja i konsultacije s ukućanima. To je u kontradikciji s primjerom Poslanika, sallallahu alejhi we sellem.Biti pastir ne znači biti tiranin, i insan mora biti svjestan da je taj položaj odgovornost i emanet povjeren od strane Uzvišenog Allaha. Povjerenje se u porodicama naruši ne samo zbog loših odluka, već zbog nepostojanja komunikacije među ukućanima.

7.Prilikom donošenja odluka, uvažite i mišljenje vaše djece i ukućana
Musa, alejhi-s-selam, se je obratio svojoj čeljadi i čitavoj porodici, a ne samo supruzi. Ukoliko roditelji uvaže mišljenje svojih sinova i kćeri i pokažu im poštovanje, od svoje djece čine jake ličnosti, uz Božiju pomoć, i pripremaju ih za kasniji samostalni život.U suprotnom, ukoliko roditelj zanemari dječije glasove, neka se ne čudi ako kasnije dijete kad odraste ne bude željelo da svoje brige dijeli s njim.

8.Ne obećavajte ono što ne možete ispuniti
Musa, alejhi-s-selam, je rekao: „Možda ću vam nekakvu glavnju donijeti…“ i nije obećao ono u što nije bio siguran. Malo stvari u tolikoj mjeri narušava kredibilitet i autoritet roditelja koliko neispunjena obećanja. A i neki od najvećih problema u brakovima nastaju upravo zbog neispunjenih obaveza i nevođenja računa o izvršenju obećanog. Stoga, govorite uvijek istinu i ne obećavajte ono što niste sigurni da možete ispuniti.

9.Nastojte da izvučete maksimum, ma kako da je loša situacija
Musa, alejhi-s-selam, navodi šta planira do dobije – toplinu, svjetlo, uputu za daljnji put, goruću glavnju. U tome nam je savjet da životne situacije analiziramo i idemo ka ostvarenju dobra, pa čak i u onim situacijama koje izgledaju kao potpun gubitak.

10. U životu je potrebno znati prioritete

Musa, alejhi-s-selam, spominje toplotu i užarenu glavnju s kojom će se vratiti svojoj porodici i pružiti im svjetlo i brigu, prije nego navodi prolanazak puta. On je razumio najveću potrebu svojih i stoga se je prvo htio nju zadovoljiti, prije ičega drugog.

11. Preuzeti odgovornost za vlastite postupke

Musa, alejhi-s-selam, kaže: „…ja sam vatru vidio…“ kako bi opravdao svoju odluku. On je preuzeo odgovornost za donošenje odluke i namjerava postići dobro, makar ga ne garantirao. U savremeno doba se porodice i zajednice upravo raspadaju zbog nedostatka odgovornosti. Preuzimanje uloge pastira i vođe porodice ili društva zahtijeva i sposobnost da čovjek preuzme odgovornost za svoje odluke i postupke, kao što kaže Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, u čuvenom hadisu: „Svi ste vi pastiri i svi ćete biti pitani za svoje stado. Vođa je pastir i on je odgovoran za svoje stado, čovjek je pastir u svojoj porodici i on je odgovoran za svoje stado, žena je pastirica u kući svoga muža i odgovorna je za svoje stado, sluga je pastir u imetku svoga gazde i on je odgovaran za svoje stado. Svi ste vi pastiri i svi ćete biti pitani za svoje stado.’” (Buhari u Sahihu, 59/2)

Prof: Nedim Botić za sebil.eu